مبکا| گروه مشاوران برند سازی و کمپین های انتخاباتی

گروه مشاوران برند سازی و کمپین های انتخاباتی

index

برچسب زدن یا استراتژی جایگاه یابی مجدد سیاسی؟!

چرا احزاب از برچسب زدن به یکدیگر استفاده می­کنند؟ برچسب زدن به یک چیز یعنی نام دادن به آن, یعنی به آن چیز هویت بخشیدن. معمولا اگر یک برچسب با چیزی کاملا تطبیق یابد نشان ­دهنده آن است که خلاف آن برچسب برای شخص یا نهادی که به آن برچسب خورده درست نیست. این راهی […]

چرا احزاب از برچسب زدن به یکدیگر استفاده می­کنند؟

برچسب زدن به یک چیز یعنی نام دادن به آن, یعنی به آن چیز هویت بخشیدن. معمولا اگر یک برچسب با چیزی کاملا تطبیق یابد نشان ­دهنده آن است که خلاف آن برچسب برای شخص یا نهادی که به آن برچسب خورده درست نیست. این راهی برای ایجاد تفکر “ما” در مقابل تفکر “آن ها” است. “شما این هستید, من آن هستم. ما با هم متفاوتیم. شما سرزنش می­شوید, من نه. من شما را دوست ندارم”.

اگرچه اختصاص برچسب به رقبا در تغییر منفی جایگاهشان در اذهان موثر است اما یافته­ ها نشان میدهد که اینگونه برچسب زدن در ایجاد آگاهی تاثیر خاصی ندارد و به ندرت موجب ایجاد درک مشترک میشود , برعکس اینگونه نام گذاری­ ها حتی منجر به دشمنی و تقسیم شدن خودی­ ها میشود. با اینحال سیاستمداران در همه ادوار تاریخ برای تغییر موقعیت رقبایشان و منفی نشان دادن آنها از برچسب زدن استفاده کرده­ اند. در زیر به برخی از این برچسب زدن­ ها در دوران اخیر ایالات متحده اشاره شده است:

– لیبرال ها, محافظه کاران را مرتجع، نئاندرتال ، کارشکنان نئوکان و آدم فروش می نامند.

– محافظه کاران ,لیبرال ها را صلح طلبانی با قلبی خونریز، لیبرال های “شعله ور” ، طرفداران ایدئولوژی چپ، لیب ها،، سوسیالیست ، کمونیست و پینکو کمون مینامند.

– محافظه کاران همچنین تلاش کرده اند تا لیبرال ها را به عنوان افرادی که به قانون اساسی باور ندارند معرفی کنند. ادعایی که بسیار بی اساس است.

– بسیاری از سیاستمداران از اصطلاح “فلیپ فلاپر” در برابر مخالفان خود استفاده کرده اند.

* فلیپ فلاپر: به افراد سست عنصر و دوگانه گفته میشود.

– چندین سیاستمدار مخالفان خود را “افراط گرایان” نام نهاده اند.

– محافظه کاران از برچسب “اوباماکر” برای کاهش اعتبار قانون مراقبت مقرون به صرفه استفاده کرده اند.

– مخالفان “تی پارتی” این عنوان را که در ابتدا یک برچسب مثبت در ذهن طرفداران آن بود، به یک برچسب منفی تبدیل کرده اند. “لیبرال” که از لحاظ تاریخی دارای معانی بسیار مثبتی است، نیز به یک برچسب منفی توسط مخالفان آن تبدیل شده است. به همین دلیل است که بسیاری از لیبرال ها در حال حاضر از اصطلاح “مترقی” به جای “لیبرال” استفاده میکنند.

– نکته جالب دیگر این است که هر دو حزب محافظه کار و لیبرال یکدیگر را فاقد هوش تلقی میکنند. محافظه کاران به لیبرال ها برچسب سادگی زده اند، در حالی که لیبرال­ها از برچسب فاقد شفقت برای محافظه ­کاران استفاده میکنند. در پاسخ به این برچسب جورج دبلیو بوش خود را “محافظه­ کار مهربان” میخواند.

اما سوال اینجاست، از این همه برچسب منفی چه چیزی عایدشان میشود؟ چنین برچسب هایی منجر به درکی مشترک و روندی سازگار نخواهند شد. همچنین، مردم از این همه نام گذاری، پروپاگاندا، و تبلیغات کثیف خسته هستند. مهمتر از همه، اختصاص دادن برچسبهای منفی و سرزنش کردن دیگران در واقع مجوزیست برای از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن به جای ارائه راه حل مناسب. پس دلیل استفاده از این برچسب­ ها چیست؟

در پاسخ به این سوال تنها می­توان به این مساله اشاره کرد که برچسب زدن یکی از ابزارهای کاربردی در ارتباطات بازاریابی است و با وجود تاثیرات منفی بلندمدت, در کوتاه ­مدت تاکتیکی موفق محسوب می­شود, شاید این همان چیزیست که سیاستمداران به دنبال آن هستند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *